پوهنیار عبدالرحمن خالد قاضی
قاضی قاضی

 

باز گشت همه به سوی اوست

 

 

 

 

خانواده های مرحوم عبدالقادر " قاضی" و  مرحوم عبدالحی "قاضی" در آلمان ، ایالات متحده آمریکا و افغانستان با درد و اندوه به اطلاع میرسانند که پوهنیار عبدالرحمن " خالد قاضی" سابق استاد فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل ، متولد سال 1338 هجری شمسی صبح چهارشنبه 9 جنوری 2013 عیسوی چشم از جهان پوشید.

.

روح اش شاد باد

نظیفه قاضی خانم، کاوس قاضی ومسعود قاضی پسران، ، ولید قاضی برادر

هما صمد و خالده کاظمی خواهران. فوزیه جلالی، تمینا قاضی،  متینا قاضی ، مسعوده و محبوبه  قاضی شکریه کرنزی دختران کاکا..

عمر جلالی و پیتر شلامه  باجه ها . یلدا صمد خواهرزاده..

محمدعارف قاضی ,  صفی اله و ستار شمس پسران ماما . محموده و ذبیحه قاضی دختران ماما

هارون قاضی , شهنوازشیر, فتح محمد وصفی الله کوهستانی پسران خاله . حمیده کوهستانی دختر خاله.

شیما نظام , سنجر نظام , مینا واحدی و واحد واحدی

از تشریف آوری و اظهار همدردی شما عزیزان قبلاٌ سپاسگزاری مینمایند.

 

 مراسم به خاکسپاری صبح روز جمعه 18 جنوری ساعت 09:30 قبل از ظهر به آدرس زیر صورت میگیرد:

 

Öjendorfer Friedhof   Kapelle 2, Manshardtstrasse 200, 22119 Hamburg

 

مراسم فاتحه خانی در همان روز (جمعه 18 جنوری) از ساعت 2 الی 4 بعد از ظهر در مسجد بلال صورت میگیرد

نشانی:

 :

Belal Moschee, Efftingestrasse 19, 22041 Hamburg

تیلفون های تماس :

 

0177 61 44 696   کاوس قاضی

 0173 21 12916   سنجر نظام

 

 

 

مرسیه در مرگ شاد روان عبدالرحمن خالد قاضی

 

 

در سر زمین غریب، در باغ تنهاهی

شاخه دیگری سرد شد.

و ستاره یی دیگر به آسمان پاگیزه گی پیوست.

 در صبحگا هان 9 جنوری 2013 که هنوز شفق در دل آسمان تاریک و غمگین نه دمیده بود، دو چشم درخشان و پرا ز امید چلچراغ فرزانه گی خیره شدند وقلب عاشق

عاشق بی قرار رنج و غم وطن و انسان وطن اش

در سینه درد مندش ازپیش باز ماند.

دود درد سفر در کرانه های دور دست پیچید

اشک مادر در آنسوی اقیانوس ها خشکید

قلب همسری لرزید

همسر و فرزندانش ، برادر و خواهرانش ،دوست ونزدیکانش ، زمین می گریست اما آفتاب چشم بسته بود و دیگر به شری و شوری

و حتی به رفتن نمی اندیشید.

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق

 تا بگویم شرح درد اشتیاق

عبدالرحمن خالد قاضی در یک خانواده روشن و اکادمیک پرورش یافت ، بغاوت در برابر زورگویی و کهنه پرستی را از نیاکان به ارث گرفت.

او شجاع و بیباک در برابر هجوم بیگانگان، فارغ از دگم ها و ایزم های زبانی ، عشیره یی و مکتبی ، قرار گرفت و در عین زمان با تمام استواری از نوگرایی و روشنگری حمایت کرد.

خالد قاضی وقتی مکتب  عالی حبییه را به اتمام رسانید، راه پدر را پیش گرفت،  ماستری خود را در عالی ترین سطح از پوهنحی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل بدست آورد.

در روز گاری سخت و درد ناک وطن که شعله های دیگرگونی با دود باروت همراه بودند و نداهای آزادی از بیگانگی خشن تر و مزدورتر، خالد قاضی از کار با حکومت و دولت های که پایه های شان باور مردم نه ، بلکه توپ وتفنک بیگانه ها بود دوری کرد و به حیث استاد در پوهنحی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل در تنویر اذهان نسل جوان کوشد.

خالد قاضی فرزانه یی  تشنه به والایی و دستیابی به شناخت، شناخت حقیقت    زنده گی ، که از مرور حقایق تاریخی بحث ها و جدل های فلسفی تا       زیبایی شناسی ، شعر و موسیقی سیری نداشت برای معیشت خانواده اش زحمت کش و اراتنمند بود و از هیچ کاری پاک و شرافتمندانه نه شرمید و نهراسید.

زمانی مطبوعات هامبورگ وی را صادق ترین ، مودب ترین و خوش برخوردترین راننده تاکسی معرفی کرد. و زمانی دولت آلمان با اعطای مدال عالی دولت آلمان توسط شخص ریس جمهور وقت به عنوان مترجم ، دیپلومات و مشاور عالی سیاسی قطعات ایساف از وی امتنان نمود.

و اما امتنان بزرگ از خالد قاضی اشک جوانان قریه های دور دست دشت های سوخته بغلان و قندوز و دعاهای موسفیدان و مادران در ماتم نشسته یی وطن ماست که در ماه های مریضی اش برایش درد و رنج گم ، آرزو مینمودند و بعد از مرگش ، روح اش را شاد می خواستند.

تسلی درد  مرگ آن شاد روان دعا ها و نماز هایست که از دره های دوردست شمال تا عزیزان قریه های بهار خوگیانی ، از کابل تا هامبورگ و از نیویارک تا کلیفورنیا تکرار میگردد.

خالد عزیز روح ات شاد .

 

هرچه گویم عشق را شرح و بیان       چون به عشق آیم خجل باشم از آن

 

 

پیام تسلیت از جانب شورای کشوری هالند حزب مردم افغانستان به مناسبت وفات  استاد خالد قاضی


با تاسف اطلاع حاصل نمودیم که استاد خالد قاضی یکی از  سابقه داران سیاسی و اجتماعی کشور، سابق استاد فاکولته حقوق و علوم سیاسی ، خسر بره رفیق گرانقدر و محترم حکیم کرنزی یکی از فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جنبش ترقیخواهانه افغانستان ، در اثر مریضی صعب العلاجیکه درین سن جوانی عاید حالش شده بود داعی اجل را لبیک گفته و به رحمت حق پیوسته است

انا لله و انااليه راجعون

بمناسبت این حادثه المناک برای محترمه نظیفه جان قاضی خانمش ، کاووس قاضی و مسعود قاضی فرزندان ستاد خالد قاضی ،  رفیقء گرانقدر حکیم کرنزی، خواهر ما شکریه جان قاضی، خانواده و دوستان مرحومی تسلیت عرض نموده، برای همه عزیزان بازمانده طول عمر، تحمل و حوصله مندی و برای مرحومی بهشت برین آرزو مینماییم،  روانش شاد باد

 

شورای کشوری هالند حزب مردم افغانستان

 

 


January 20th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.




مریم بها
تسلیت خود را به مناسبت مرک نا به هنگام استاد عزیز و بزرگوارم به نظیفه جان قاضی و همه اعضای فامیل و دوستان شان تقدیم میکنم. از بارگاه رب متعال صبر جمیل به همه بازماندگان و بهشت برین برای مرحومی استدعا دارم.




Dr.Khoshal Mokamel from Holland
He was really a great man.Realist and bravelly man. I heared much more about hem in Afghanistan,yong and Old, Men and Women love hem,he worked with all hunisty and friendships with the pore people of Afghanistan in Kunduz, Mazare-sharif..Samangan, Badakhshan....His name is nonforgeetable for Afghan people, he has a speciale place in the heart of Afghan people.God Bless Him and Roh Ash Shaad Baad. Family Mokamel and Safi



پيام تسليت شما


  • پيام شما پس از بازبینی منتشر خواهد شد.


نام (لازم):
پست الکترونیکی (نمایش داده نمیشود):
پيام شما:
 
 
مشعل